twoja-f

twoja-f

środa, 3 lipca 2013

Jednoosobowa działalność gospodarcza cz.3 # czynności po rejestracji

Zarejestrowanie działalności gospodarczej poprzez formularz dostępny na stronie internetowej, bądź też poprzez złożenie wymaganych dokumentów w urzędzie gminy/ dzielnicy to nie koniec papierkologii, która czeka na przedsiębiorcę. Przed rozpoczęciem działalności trzeba jeszcze uporać się z kilkoma formularzami oraz odwiedzić kilka urzędów.

1. Urząd Skarbowy.

Przedsiębiorca jest obowiązany do posługiwania się numerem NIP w sprawach dotyczących jego działalności. Najczęściej NIPem działalności gospodarczej pozostaje nasz osobisty numer NIP, który został nam uprzednio nadany. Tę informację powinniśmy wpisać we wniosku CEDIG. Jeśli dotąd nie posiadamy NIP-u został on nadany przez Ministerstwo Gospodarki i zostaniemy poinformowani o jego numerze. Najprościej jednak poznać go korzystając z przeglądarki przedsiębiorców.

W tym miejscu powinniśmy zdecydować, czy będziemy płatnikami VAT. Jeśli tak powinniśmy złożyć do urzędu formularz VAT-R oraz uiścić opłatę za rejestrację nas jako podatnika VAT-u. Cała procedura jest jednak dosyć skomplikowana i opiszę ją w odrębnym poście.

2. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Występując w ZUSie każdy z przedsiębiorców pełni podwójną rolę. Przede wszystkim jest płatnikiem składek (zarówno swoich, jak i pracowników), a ponad to jest osobą ubezpieczoną.

Aby dokonać rejestracji w ZUSie wypełniamy druk ZUS ZUA (jeśli działalność jest źródłem utrzymania) lub ZUS ZZA jeśli jednocześnie jesteśmy zatrudnieni na umowę o pracę - gdy zarabiamy powyżej minimalnej płacy krajowej.  W innym wypadku mimo zatrudnienia na umowę o pracę wypełnimy mimo wszystko ZUS ZUA. Gdy rejestrujemy spółkę cywilną wypełniamy druk ZPA. Druk trzeba złożyć do urzędu (można za pośrednictwem Poczty Polskiej) w okresie 7 dni od momentu powstania obowiązku ubezpieczenia- czyli założenia firmy.

Jednocześnie nie możemy zapomnieć o druku ZUS DRA, który jest drukiem aktualizacyjnym.

3. Główny Urząd Statystyczny.

Musimy także poczekać, aż GUS nada nam numer REGON. Sprawdzić go można najłatwiej także korzystając z wyszukiwarki przedsiębiorców. Będzie on nam niezbędny do występowania w profesjonalnym obrocie.

4. Koncesje. 

Jeżeli nasza działalność będzie działalnością koncesjonowaną, tj. taką którą reguluje działanie państwa w celu czego wydaje licencje, koncesje, zezwolenia, decyzje powinniśmy dokonać odpowiedniego zgłoszenia do urzędu upoważnionego aby wydać niniejszą decyzję administracyjną pozwalającą na wykonywanie takiej działalności. Często, aby dostać decyzję pozytywną wymagane jest spełnienie szeregu kwalifikacji osobistych (tj. wykształcenie), lub ogólnych (odpowiedni kapitał zakładowy).

5. Pieczęć.

Nie jest ona teoretycznie obowiązkowa, lecz w praktyce jest bardzo często wymagana. Wyrobić możemy ją w dowolnym punkcie i wszystko zależy tak na prawdę od naszych preferencji.
Warto jednak pamiętać, że na pieczątce powinny się znaleźć dane takie jak:

- Nazwa firmy;
- NIP;
- REGON;
- Siedziba firmy;
- Opcjonalnie adres e-mail, fax, telefon lub inne dane.

6. Konto bankowe.

Nie jest zawsze wymagane. Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej reguluje, że płatność musi być wykonywana na konto bankowe firmy gdy wynosi powyżej 15 000 EURO, niezależnie od tego czy jest rozłożona na raty, czy też nie. Teoretycznie więc w innym wypadku nie musimy zakładać konta bankowego, w praktyce jest to jednak wskazane.

Kierując się zakładaniem konta bankowego wybierajmy przede wszystkim najtańsze, a jednocześnie najwygodniejsze formy bankowości. Ten temat szerzej opiszę w jednym z kolejnych postów.


Jak więc widzicie, drodzy czytelnicy po zarejestrowaniu firmy czeka na Was jeszcze szereg czynności do wykonania, bez których nie możliwe jest występowanie w obrocie prawnym. Życzę więc cierpliwości i zapraszam do regularnego zaglądania do mojego bloga. Pozdrowienia!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz