twoja-f

twoja-f

sobota, 7 września 2013

Google AdWords vs. Tradycyjna reklama

Środki reklamowe jakie stosują firmy są przeróżne. Poczynając od tzw. reklamy zewnętrznej, przez media, aż po internet. Ponieważ jestem związany z branżą mediów, chciałbym poruszyć jedno zagadnienie. Mianowicie co jest lepszym środkiem reklamowym, np. reklama w gazecie czy oklepane Google AdWords.

Często, gdy rozmawiam z przedsiębiorcami na temat możliwości reklamowych dla ich firmy, podstawowym pomysłem jest reklama w Google. Oczywiście zgadzam się, że jest to reklama względnie tania i dosyć skuteczna (przy założeniu, że dobrze zorganizowana), jednakże w moim przekonaniu nie może stanowić jedynego źródła reklamowego.

Dla osób niezorientowanych: Google AdWords to narzędzie dzięki któremu można zwiększyć ruch na swojej stronie internetowej. Korzystając z niego ustawiamy słowa - frazy, które są kluczowe dla naszej branży. Gdy użytkownik Google wpisze w wyszukiwarkę frazy, które my podaliśmy jako dla nas docelowe, wyświetli mu się nasza reklama. Płacimy dopiero wtedy, gdy użytkownik wyszukiwarki kliknie w link do naszej strony i zostanie na nią przeniesiony. Całość opatrzona jest dokładnymi statystykami wejść za pośrednictwem linków Google. Opłata za jedno kliknięcie kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu groszy.

Narzędzie jest na tyle atrakcyjne, że rzeczywiście płaci się za konkretne wejścia. To spowodowało, że ostatnio pojawiła się wręcz moda na AdWords. Wielu przedsiębiorców korzysta tylko z tego narzędzia.

Dlaczego ja sprzeciwiam się takiemu podejściu? Przede wszystkim dlatego, że narzędzie firmy Google nie jest narzędziem kompleksowym i prowadzi tylko do wejścia na stronę internetową. Trudno za pomocą niego kreować wizerunek firmy, trafiać do szerszej ilości odbiorców, budując świadomość marki. Za pomocą tego narzędzia trafiamy tylko do określonej grupy docelowej. Ponad to ciężko wymagać, że za pomocą AdWords trafimy np. do znacznej liczby przedstawicieli wieku +60. Jest jeszcze jedna, podstawowa wada. Stawiając tylko na AdWords nie możemy liczyć, że ktoś przypadkowo wpadnie na nasze usługi (oczywiście wszystko zależy od naszych potrzeb). Google AdWords nikt nie czyta dla przyjemności w wolnej chwili. Co innego, gdy mówimy o gazecie, w której gdy umieścimy reklamę to nasz odbiorca ma chwile, żeby się nad nią zastanowić i gdy do niego trafi poszuka informacji na temat naszej działalności. Poza tym reklamą tradycyjną budujemy markę, współpracą z Google nie do końca.

Żeby nie było, że krytykuję tak dobre narzędzie marketingowe, powiem, że uważam je za naprawdę dobre. Jednakże nie może ono stanowić głównego źródła marketingowego, a nasi rodzimi przedsiębiorcy zdają się stawiać przede wszystkim na Google AdWords, co zabija rynek tradycyjnej reklamy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz