twoja-f

twoja-f

niedziela, 31 sierpnia 2014

Kilka słów o planowaniu kampanii marketingowych.

Dziś postanowiłem opisać problem który bardzo mnie frapuje, a nawet nieco martwi. Chciałem napisać kilka słów o planowaniu kampanii marketingowych MŚP. Od dłuższego czasu staram się przekonać różnych przedsiębiorców z sektora firm mikro-, małych i średnich jak ważna jest strategia marketingowa. Przed podjęciem działań warto jest je przemyśleć, przedyskutować z kimś, kto zna się na temacie marketingu i skutecznej promocji. Niestety wśród małych przedsiębiorców panuje przekonanie, że planowanie strategii marketingowej to jest coś, co ich w ogóle nie dotyczy. Boją się kosztów planowania takiej strategii, złożoności analiz i generalnie cedowania pewnych kompetencji na rzecz specjalistów. No bo jak, to - przecież u nas każdy przedsiębiorca musi się znać na prawie, podatkach i marketingu. Rzeczywiście tego długo od nas wymagał rynek. Bo kto pomyślałby, jeszcze 10 lat temu, że mała firma rodzinna może sobie pozwolić na wynajęcie "speca" od marketingu. Realia się jednak zmieniły, firmy marketingowe i doradcze specjalizują się w obsłudze sektora MŚP. Jeżeli dobrze wybierzecie specjalistę, to pozwoli on Wam zaoszczędzić na kosztach promocji - za co pokryje swoje wynagrodzenie. Niestety naszych rodzimych przedsiębiorców cały czas jest trudno przekonać do korzystania z wiedzy fachowej.

Niestety brach wiedzy i doświadczenia powoduje także często brak rezultatów takich działań marketingowych. Najczęściej przedsiębiorcy inwestują w narzędzia internetowe - w wielu przypadkach słusznie, jednakże bez przemyślenia i niezbędnej wiedzy. Narzędzie jakim jest chociażby Google AdWords, bez kompetentnej wiedzy jest po prostu wyrzuceniem środków w błoto. Tak samo jest z rozproszonymi po sieci działaniami marketingowymi. Z drugiej zaś strony często wydrukowanie banera czy ulotek reklamowych to także działania błędne i nie przynoszące pożądanej korzyści w postaci nowych klientów. Dlatego też aby zaoszczędzić (wbrew pozorom) środki a jednocześnie dobrze zaplanować działania warto skontaktować się ze specjalistom.

Życzę Wam udanych wyborów i zapraszam do kontaktu!

wtorek, 19 sierpnia 2014

Działalność regulowana - kiedy dotyczą mnie obostrzenia?

Jak zapewne wiecie w Polsce obowiązuje swoboda działalności gospodarczej. Jednakże ustawa o swobodzie działalności gospodarczej wprowadza pewne obostrzenia w postaci tzw. działalności regulowanej. Przedsiębiorca jest zobowiązany do tego, aby być świadomym, czy jego działalność podlega regulacji. Nie można tutaj powoływać się na brak świadomości lub znajomości prawa. Dlatego też tak ważne jest zapoznanie się z niniejszym spisem działalności regulowanych, które przedstawiam poniżej:

- Wyrób i rozlew artykułów winiarskich i spirytusowych, a także wyrób, oczyszczanie i skażanie, odwadnianie alkoholu etylowego;
- przechowywanie dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców;
- konfekcjonowanie i obrót środkami ochrony roślin;
- usługi detyktywistyczne;
- prowadzenie przedsiębiorstwa składowego;
- organizowanie wyścigów konnych;
- prowadzenie indywidualnej praktyki lekarskiej i dentystycznej;
- obrót materiałami siennymi;
- prowadzenie ośrodka szkolenia kierowców;
- wytwarzanie i magazynowanie biokomponentów;
- prowadzenie indywidualnej praktyki pielęgniarek i położnych;
-działalność pocztowa niewymagająca zezwolenia;
- prowadzenie stacji kontroli pojazdów;
- organizacja profesjonalnego współzawodnictwa sportowego;
- prowadzenie i organizowanie imprez turystycznych;
- działalność kantorowa.

Oczywiście aby uzyskać dokładne brzmienie przepisów odsyłam do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Pragnę także zwrócić Waszą uwagę, że działalność regulowana wymaga wpisu do odpowiedniego rejestru (działalności regulowanej) i nie jest ona tożsama z działalością koncesjonowaną. Prowadzenie takiej działalności powinniście zgłosić do odpowiedniego organu zwierzchniego administracji (w zależności od wybranej działalności). W razie niedopełnienia przepisów szczegółowych (np. przestrzegania przepisów nałożonych na daną działalność) pozwolenie na prowadzenie takiej działalności może zostać cofnięte nawet do 3 lat. Pamiętajcie aby czytać przepisy, abyście znali swoje uprawnienia, a także obowiązki.


niedziela, 17 sierpnia 2014

Marketing dla małej i średniej firmy

Często pytacie mnie, czy możliwe jest prowadzenie zorganizowanych działań marketingowych dla małej, rodzinnej (bądź nie) firmy? Dzielicie się wątpliwościami, że przecież do tego potrzebne jest wynajęcie agencji marketingowej, a ponad to duży nakład środków pieniężnych na prowadzenie kampanii reklamowych. Niestety rzeczywiście pokutuje takie przekonanie, że w sektorze MSP praktycznie nie możliwe jest przeprowadzenie szerzej zakrojonych działań marketingowych.

Czas jednak pożegnać się z takim przekonaniem. Oczywiście małemu przedsiębiorstwu nie uda się przeprowadzić globalnej kampanii reklamowej. Jednakże na ogólnopolską ma już szansę. Jest kilka kroków, które trzeba podjąć, aby wasz produkt/ usługa zaczęły się sprzedawać, a nakłady na reklamę się zwróciły. Jest jeden warunek, trzeba dokładnie przemyśleć swoje działania lub zlecić to specjaliście. Oto kilka moich uwag na ten temat:

1. Niech twój produkt/ usługa wyróżnia się na rynku.

Jest to bardzo ważna cecha, jeszcze przed zaczęciem działań marketingowych. Usługa/ produkt, który oferujesz musi się bronić na rynku. Inaczej, nawet gdy go wypromujesz, nie będziesz mógł z tego czerpać długofalowych zysków.

2. Przemyśl swój budżet.

Bez określonego budżetu się nie obejdzie. Czasem wystarczy 1000 zł, żeby pomnożyć tę kwotę. Jednakże planowanie kampanii całkowicie bez budżetu jest wysoce skazana na niepowodzenie.

3. Przemyśl swoje działania/ zatrudnij specjalistę.

Musisz dobrze zaplanować gdzie się chcesz reklamować, do jakich klientów chciałbyś trafić, a także jakie środki/ media do tego chcesz wykorzystać. Jeżeli nie jesteś pewien swoich umiejętności zatrudnij specjalistę od tego typu działań. On dzięki swojemu doświadczeniu zwiększy szanse powodzenia akcji, lepiej dobierze środki przekazu i zaplanuje działania marketingowe. Ponad to, będziesz mógł się skupić na meritum swojej działalności, a specjalista zajmie się najtrudniejszą kwestią logistyczną. Koszty zatrudnienia takiej osoby nie muszą być duże. Oczywiście zapraszam Was do kontaktu mailowego, wtedy będę mógł opowiedzieć o szczegółach takiej współpracy.

4. Postępuj zgodnie z planem.

Najważniejsze jest żeby działać według wcześniej ustalonego schematu. Pozostawcie sobie jednak mały margines na reagowanie na zachowania rynku. Niech jednak nie będą to zbyt duże odstępstwa od planu.

5. Nie zrażaj się!

To najważniejsze, aby się nie poddawać i dążyć do wyznaczonego celu. Czasem na efekty trzeba trochę poczekać. Jeżeli wszystko dobrze zaplanowaliście, to z pewnością uda Wam się osiągnąć cel.

Uwierzcie, że marketing dla małych firm to realna szansa, tylko trzeba wiedzieć, jak wykorzystać wszelkie narzędzia.

Powodzenia! ;-)

środa, 6 sierpnia 2014

Wady i zalety jednoosobowej działalności gospodarczej

Z pewnością zastanawiacie się, jaką formę prowadzenia działalności gospodarczej wybrać. Jednoosobowa działalność, a może spółki osobowe lub kapitałowe? W tym poście postaram Wam się przybliżyć wady i zalety prowadzenia działalności jednoosobowej:

Po pozytywów możemy zaliczyć:

- Łatwe zakładanie;
- Proste prowadzenie;
- Mało formalności (chociaż i tak za dużo niż powinno być);
- Proste zarządzanie;
- Możliwość stosowania uproszczonych form księgowych;
- Prosty sposób likwidacji firmy;
- Brak wymogów kapitałowych przy zakładaniu i niskie koszty rejestracji.


Do minusów należy zaliczyć:

- właściciel odpowiada całym swoim majątkiem za zobowiązania firmy;
- w razie przyjęcia wspólnika - ograniczone formy i potrzeba zmiany formy działalności lub jej przekształcenia;
- właściciel ponosi cały ciężar prowadzenia firmy oraz ryzyko socjalne i gospodarcze;

Pośrednio:
- Brak osobowości prawnej (może to być zarówno plus jak i minus)

Tak więc, jak widzicie więcej mamy plusów niż minusów, chociaż powyższe zestawienie jest bardzo ogólne i to od rodzaju prowadzonej działalności powinno zależeć na jaką formę się decydujecie.

Życzę Wam trafnych wyborów!